Zkoušky s Liborem

Tento článek věnuji podnikavcům z Business clubu Podnikni to!

Jste v tom až po uši – testy, zápočty, krizový management… v praxi. Nestíhačka. Touha mít o zkouškovém i osobní život. Nebo obráceně, mít ve víru osobního života zkoušky (pokud možno úspěšně) za sebou.

V tomto článku se s vámi podělím o několik jednoduchých a velmi účinných tipů (nejen) pro zkoušky.

Proč zkoušky? Vyšší smysl.
Pro mě osobně je „smysl“ jedna ze tří top osobních hodnot. Poté, co jsem ukončil státní školu, dělám jen věci, které mi dávají smysl. Včetně navazujícího studia profesního doktorátu na Univerzitě aplikovaného managementu.

Zpět ke zkouškám. Ne vždy vám dává smysl to, co se na škole učíte. Bohužel, na zkoušce to budou chtít a bez ní tu školu nedokončíte. Není to fér, ale je to realita.

Co s tím? V této situaci si kromě (někdy ne příliš praktických) informací můžete odnést cenná pozorování a zkušenosti ohledně dovednosti se učit, soustředit a celkově pracovat se svou hlavou. Vezměme to postupně: 

Jak na mozek?
Paretovo pravidlo,
80/20 (pokud neznéte, vřele doporučuji google it!): zaměřme se u učení a duševní práce na to nejdůležitější! Tím je náš mozek. Je to centrum myšlení, paměti, soustředění – pokud tedy rozumíte mozku, porozumíte lépe čemukoliv, za co zodpovídá – včetně koncentrace a paměti.

Co mozek potřebuje pro co nejlepší fungování?

Nejdůležitější potřeby mozku jako orgánu jsou KYSLÍK (O2) a VODA (H2O).
Mozek je velkospotřebitel kyslíku a energie celkově. Je to místo v těle, kde 2 % váhy využívají 20 % energie a biologických zdrojů.

Co se týká vody,
mozek je ze 75 až 90-ti % právě z ní. (Zajímavost: 60 % jeho pevných částí jsou tuky. Zdravé a nepřepálené tuky jsou Ó-mega důležité 😉 )

Co s touto informací?
Pijte! 😉
Nejlepší je čistá voda nebo zelený či bílý čaj. Dejte na svůj pocit. S pitím vody si udržujte  odstup od jídla cca 20 – 30min., abyste ho nerušili v trávení. Po jídle doporučuji kávu nebo čaj – ehm, zase, pravý, sypaný, zelený, bílý nebo černý.

Kolik vody vypít? Nechám to na vás. Odhady znáte, 2 až 3 l za den. Neměřím to. Postupně množství zvyšujte. Většina z nás stejně pije méně, než by organismus a mozek(!) uvítal.
Postupně se dokážete přizpůsobit většímu příjmu vody a tekutin, než na který jste zvyklý v průběhu běžných dní.

Poznámka: Rád ji piju po ránu na lačno – super pro ty, kteří nechtějí hubnout. Pokud chcete, měli byste rozjet svůj ranní metabolismus jídlem s vyšším procentem bílkovin.

Dýchejte. 😉
Krátká poznámka k dýchání. Dech je tak důležitý a tak podceňovaný ve své síle a vlivu na tělo i myšlení. Abych to napravil, připravuji několik kurzů, a kde se (konečně!) učíme efektivně dýchat. 
Jeden z těchto kurzů naleznete zde: https://www.naucmese.cz/kurz/wim-hof-metoda-s-liborem#termin-2018-06-30.

Pro začátek: začněte učební sekci tím, že se nadechnete a vydechnete přirozeně. Snažte se dýchat pomalu, v klidu. Ideálně, aby byl výdech delší, než nádech. Vše však musí probíhat přirozeně. Postupně dech prodlužujte. Pošlete do komentářů, kolik sekund vám nádech a výdech zabere. Není to závod, jde spíš o vaši motivaci. Pokuď nechcete, neměřte to, buďte v klidu a prostě jen pomalu dýchejte. Má to spoustu výhod, které se vám budou hodit v učení, práci i podnikání.

První 3 až 5 minut vašeho učení byste měli strávit tímto jednoduchým úvodním cvičením. Pokud se chystáte se učit půl hodiny, hodinu nebo dvě, pět minut vás na to skvěle připraví.
80/20 časové efektivity. Z pěti minut klidného dechu získáte více, než z čehokoliv, co byste se za tu dobu mohli naučit. 😉

Nešetřete čas tam, kde to není na místě. Zklidněte dech i rozvířené myšlení před každou studijní jednotkou. Dejte mozku to, co potřebuje nejvíc – dech. Předtím, než vyjedete na silnici, si také přeci zkontrolujete, zda stěrače stírají a světla svítí.

„Než začneš kontrolovat svět, zkontroluj svůj dech“
– indické přísloví

Jak se učit na zkoušky?

Dalších 80/20 je pomodoro technika, pojmenovaná po kuchyňské minutce ve tvaru rajčete.
Rozvrhněte si čas učení – koncentrační jednotky podle EKZ – Ebbinghausovy křivky zapomínání.

A) 20 až 30 minut koncentrace (učení se)

B) 3 až 5 min. odpočinku. V tomto čase nekoukejte na do mobilu nebo na jiná média. Myslím to smrtelně vážně. Koukat do zdi (nebo lépe do dálky a na zelené) udělá pro váš mozek (v druhém případě i oči) fakt moc.

Tento postup pak využijete v práci – jako podnikatel, klidně i zaměstnanec. Duševní práce vyžadující intenzivní soustředění potřebuje specifický a chytrý design. Odpočívejte. Často a intenzivně. Pak vám soustředění vydrží déle. Budete čerstvější a víc toho uděláte.

Vyzkoušejte a podělte se s námi o své zkušenosti a vhledy.

Jsem fanda krátkých a efektivních článků. Až uplatníte tipy z tohoto článku u alespoň u 30-ti příležitostí, vraťte se na tento blog a přečtěte si další. Jen praxe přináší výsledky. 😉

Na závěr několik vět, citátů. Některé najdete mezi citáty slavných osobností, jiné si říkám často sám. Inspirujte se!  

„Neučte se nějak. Učte se chytře.“

„Když nevíte, kam se chcete dostat, vystavujete se možnosti, že se dostanete tam, kam jste nechtěli.“

„Snaha je hezká, ale my dnes platíme za výsledky.“

„Čím pracuješ efektivněji, tím víc času ušetříš. Pro sebe, kamarády, rodinu. Nevysedávej v kanclu víc, než je třeba. Buď efektivní a vypadni dřív, než přijde čas oběda.“

 

Díky za přečtení a hodně zdaru v učení.
Libor

Více o mě najdete na sítích:

LiborMattus.cz – cizí jazyky (angličtina, čínština a další), trénink mozku.
LinkedIn
FaceBook:
A) osobní profil
B) Wim Hof Skupina
C) Mental Wiring – trénink mozku s čínskými znaky
D) Čínština vleže

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *